کد مطلب:301506 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:149

خطبه پنجم


از انس روایت شده كه گوید: روزی در حضور رسول خدا نشسته بودیم كه حالت نزول وحی بر آن حضرت عارض شد و بعد از پایان حالت فرمود: ای انس آیا می دانی جبرئیل از سوی پروردگار چه چیزی بر من نازل كرد؟ عرض كردم: خدا و رسولش داناتر می باشند، پدر و مادرم فدایت باد، جبرئیل چه چیز آورد؟

فرمود: خداوند به من دستور داده كه فاطمه را به همسری علی درآوردم، برو و مهاجرین و انصار را به نزد من بیاور، انس می گوید: من رفتم و مهاجرین و انصار را به حضور حضرت فراخوانده، هنگامی كه آمده و هر یك در جای خود نشستند حضرت فرمود: سپاس خداوند را كه به


نعمتش ستوده و به قدرتش مورد پرستش قرار گرفته، به سلطه و شكوهش اطاعت گشته و در آن چه كه در نزد او است رغبت و تمایل موجود است، عذابش ترس آور و فرمانش در زمین و آسمان نافذ می باشد، خداوندی كه آفریدگان را به قدرت خود آفرید و به احكام و دستوراتش از یكدیگر متمایز و به دین آئینش عزت بخشیده و به پیامبرش محمد گرامیش داشته است.

و سپاس، همانا خداوند متعال زناشوئی را موج ایجاد نسبت و خویشاوندی قرار داد، فرمان خداوند بر قضا و حكمش جاری و قضایش بر قدرش جریان پیدا كرده و هر قدری مدت و زمانی و هر زمانی كتابی دارد، خداوند هر آن چه را كه بخواهد اثبات می كند و ام الكتاب در نزد او است. [1] .

خداوند به من دستور داده كه فاطمه را به همسری علی درآورم، پس شما را گواه و شاهد می گیرم كه من او را به علی به چهار صد مثقال نقره و (اگر علی به این مهریه راضی شود) درآوردم.

هنگامی كه حضرت این خطبه را می خواند چون علی را دنبال كاری فرستاده بود وی در آن جا حاضر نبود، و آنگاه دستور داد طبقی را كه پر از خرما بود پیش روی ما بگذارند و سپس فرمود: بردارید و بخورید، در همان حالی كه ما خرماها را از طبق برمی داشتیم علی علیه السلام از راه رسید، رسول خدا تبسمی بر چهره علی كرده و سپس فرمود:

ای علی، خداوند متعال به من دستور داد كه فاطمه را به عقد تو درآورم اگر تو به چهارصد مثقال نقره راضی باشی او را به عقد تو درآوردم.

علی علیه السلام گفت: ای رسول خدا، راضی هستم، بعد سر به سجده نهاده و خدا را شكر كرده و گفت: سپاس خداوندی را كه مرا نزد بهترین خلق خود


حضرت محمد رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم محبوب قرار داد.

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: خداوند بر شما دو نفر مبارك گرداند و در شما بركت و سعادت قرار دهد و فرزندان پاك فراوانی به شما عنایت كند.

انس گوید: به خدا سوگند كه فرزندان پاك فراوانی از آن دو به وجود آمدند.

لازم به یادآوری است كه این حدیث حسن و عالی است. [2] .


[1] سوره رعد / 39. «يمحو الله ما يشاء و ينبت و عنده ام الكتاب».

[2] كفايه الطالب، باب 87/ 298- 299.